ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ

9/10/12

Καθιερώνονται φέτος οι Ερευνητικές Εργασίες

ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΔΥΟ ΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Ο ρόλος των σχολικών συμβούλων παιδαγωγικής ευθύνης
Στην καθιέρωση των Ερευνητικών Εργασιών στην Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και στην Α΄ και Β΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου προχώρησε το υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του υφυπουργού Παιδείας Θεόδωρου Παπαθεοδώρου, από το σχολικό έτος 2012-2013 εισάγονται και στη Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και στη Β΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου οι Ερευνητικές Εργασίες (project) ως διακριτή ενότητα του Προγράμματος Σπουδών, που υλοποιεί βασικές αρχές του Νέου Σχολείου.

Στην εποπτεία και καθοδήγηση των Ερευνητικών Εργασιών μπορούν κατ’ αρχήν να συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί Λυκείου όλων των ειδικοτήτων και γι΄ αυτό τον λόγο η Ερευνητική Εργασία ορίζεται ως «πρώτη ανάθεση» όλων των ειδικοτήτων.
Ωστόσο η ειδικότητα ή οι ειδικότητες που θα αναλάβουν την εποπτεία και την καθοδήγηση της κάθε ερευνητικής εργασίας θα πρέπει να είναι συναφείς κάθε φορά με το υπό πραγμάτευση θέμα. Η συνάφεια κρίνεται από τον εκάστοτε σύλλογο διδασκόντων.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που στις σχολικές μονάδες υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δεν έχουν συμπληρώσει το ωράριό τους, μπορεί η εργασία να επιβλέπεται από δύο εκπαιδευτικούς (συνδιδασκαλία), ένας εκ των οποίων είναι εκπαιδευτικός των ειδικοτήτων που είχαν ως πρώτη ανάθεση το μάθημα «Τεχνολογία» της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου. Οι ερευνητικές εργασίες πραγματοποιούνται στο πλαίσιο συνεχόμενου τριώρου (Α΄ τάξη Εσπερινού ΓΕΛ) και συνεχόμενου διώρου (Α΄, Β΄ τάξη ΓΕΛ και Β΄ τάξη Εσπερινού ΓΕΛ) και είναι διάρκειας ενός τετραμήνου ή ολόκληρου σχολικού έτους. Στο πλαίσιο αυτό, έχει καθιερωθεί Ζώνη Ερευνητικών Εργασιών στο μρολόγιο Πρόγραμμα.
Αναφορικά με τον ρόλο των σχολικών συμβούλων παιδαγωγικής ευθύνης, παρακολουθούν την αποτελεσματική εφαρμογή των Ερευνητικών Εργασιών στα ημερήσια και εσπερινά ΓΕΛ με τη συντονιστική ευθύνη του προϊσταμένου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης μ.Ε.. Αναλυτικότερα:
1 Παρέχουν κατά περίπτωση την αναγκαία στήριξη, όταν τους ζητηθεί, τόσο κατά τη διαμόρφωση των θεμάτων που θα υποβληθούν προς έγκριση από τους συνεργαζόμενους καθηγητές στον Σύλλογο μιδασκόντων όσο και κατά τη διεξαγωγή και εποπτεία της ερευνητικής διαδικασίας.
Επισημαίνεται ότι τα θέματα που υποβάλλονται με την έναρξη της σχολικής χρονιάς αφορούν όλα το πρώτο τετράμηνο. Παρέχεται, όμως, η δυνατότητα κατά τον προγραμματισμό του δευτέρου τετραμήνου, ύστερα από εισήγηση του καθηγητή (ή των καθηγητών) που εποπτεύει (εποπτεύουν) ένα θέμα, να εγκριθεί η συνέχισή του με νέες, όμως, διαστάσεις που ανέκυψαν στην πορεία της έρευνας και οι οποίες πρέπει, επίσης, να εγκριθούν από τον Σύλλογο μιδασκόντων.
2 Συντάσσουν στο τέλος του τετραμήνου έκθεση την οποία αποστέλλουν στον προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης μ.Ε. για τα θέματα, τις ειδικότητες που ενεπλάκησαν και τον τόπο της ψηφιακής ανάρτησης και ανατροφοδοτούν εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες αναφορικά με το είδος των θεμάτων, τις διαδικασίες συλλογής και επεξεργασίας των δεδομένων και τη βαθμολογία κ.λπ. Υπενθυμίζεται ότι κάθε ερευνητική εργασία, μετά τη βαθμολόγησή της, πρέπει να αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, για να έχει πρόσβαση σε αυτήν η εκπαιδευτική κοινότητα.
Αξιοποιούν, κατά την κρίση τους και σύμφωνα με τις υπάρχουσες ανάγκες για ενδοσχολικές επιμορφώσεις, τους πιστοποιημένους από τον ΟΕΠΕΚ επιμορφωτές για τις Ερευνητικές Εργασίες.
Τέλος διευκρινίζεται:
α. Η ανάθεση των Ερευνητικών Εργασιών στους καθηγητές γίνεται ταυτόχρονα με τα υπόλοιπα μαθήματα, καθότι αποτελούν πρώτη ανάθεση για όλες τις ειδικότητες.
β. Η στέρηση του δικαιώματος των μαθητών να επιλέγουν θέμα και να εντάσσονται σε «Τμήματα Ενδιαφέροντος», που συνεπάγεται η ανάθεση θεμάτων στα υπάρχοντα (αλφαβητικά) τμήματα, πρέπει να γίνεται όπου υπάρχουν ελλείψεις αιθουσών, τάξεις με ολιγομελή τμήματα που δεν ξεπερνούν το προβλεπόμενο για τις Ερευνητικές Εργασίες όριο των 20 μαθητών ή έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ερευνα
Αυξημένο το ενδιαφέρον των μαθητών
Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη σε εκπαιδευτικούς οι οποίοι επιβλέπουν τις Ερευνητικές Εργασίες, το ενδιαφέρον των μαθητών για την Ερευνητική Εργασία είναι μέτριο έως μεγάλο σε ποσοστό 88,5%, ενώ 9 στους 10 καθηγητές σημειώνουν ότι η ερευνητική εργασία βοηθά μέτρια έως πολύ στην καλύτερη κατανόηση μέρους της ύλης άλλων μαθημάτων. Αντίστοιχο ποσοστό καθηγητών εκτιμά ότι η ερευνητική εργασία υποβοηθά στον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών.
Συμπεράσματα
Τα βασικότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:
  • 1 στους 5 καθηγητές υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει ικανοποιητική υποδομή (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εργαστήρια κ.λπ.) για τις ανάγκες του μαθήματος.
  • Το 70% αναφέρει ότι δημιουργεί προβλήματα η βαθμολόγηση της ερευνητικής εργασίας, τόσο στους καθηγητές όσο και στους μαθητές.
  • Οι καθηγητές ζητούν ουσιαστικά μείωση στην έκταση της ερευνητικής εργασίας, καθώς τονίζουν σε ποσοστό 63,60% ότι η προτεινόμενη έκταση των 8.000 λέξεων είναι υπερβολική.
  • Πάνω από 6 στους 10 καθηγητές που συμμετείχαν στις Ερευνητικές Εργασίες δεν έχουν επιμορφωθεί.
  • Το 62% ζητά η Ερευνητική Εργασία να έχει ετήσια διάρκεια και μόλις το 29,4% να είναι 4μηνη, όπως ίσχυσε φέτος.
  • Κρίνεται απαραίτητη η αύξηση του αριθμού των Η/Υ στα σχολεία και η εγκατάσταση Wi-Fi.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΕΘΝΟΣ

Δείτε από ποια μέρη μάς επισκέπτονται...