Ο όρος Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (Specific Language Impairment) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια διαταραχή στην κατάκτηση της γλώσσας με τη μορφή καθυστέρησης ή δυσλειτουργίας ή και των δύο, η οποία δε συνοδεύεται από άλλες διαταραχές, όπως η νοητική καθυστέρηση, η βαρηκοΐα, ο αυτισμός, οι κινησιακές δυσλειτουργίες και οι νευρολογικές ή ψυχολογικές διαταραχές Η ειδική γλωσσική διαταραχή μπορεί να είναι εκφραστικού τύπου, αντιληπτικού τύπου ή μικτή. Στο DSM – IV υπάρχει η διαταραχή εκφραστικού τύπου και η μικτή, ενώ στο ICD – 10 υπάρχει η εκφραστικού τύπου και η αντιληπτικού τύπου (DSM – IV, ICD – 10).
Γλωσσικά χαρακτηριστικά
Η μορφολογία είναι σημαντικά διαταραγμένη.
Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή συναντούν δυσκολίες με
- τη χρήση των άρθρων,
- τις καταλήξεις ονομάτων και ρημάτων,
- τη χρήση του σωστού χρόνου των ρημάτων
- Συνήθως περιορίζεται στη δομή Υποκείμενο Ρήμα Αντικείμενο.
- Πολλές φορές οι λέξεις τοποθετούνται τυχαία στη φράση.
- Παραλείπονται οι σύνδεσμοι, οι αντωνυμίες, ενώ είναι μειωμένη η χρήση ερωτηματικών προτάσεων
- υπάρχουν δυσκολίες εκμάθησης νέων λέξεων
- αργούν να κατακτήσουν τις πρώτες λέξεις
- να κάνουν συνδυασμούς λέξεων
- δυσκολεύονται στην εύρεση της κατάλληλης λέξης
- κάνουν λάθη κατονομασίας π.χ τραπέζι αντί καρέκλα ή καράκλα αντί καρέκλα
- δεν παίρνουν πρωτοβουλίες (έναρξη θέματος)
- οι απαντήσεις τους είναι πολλές φορές εκτός θέματος
- δε χρησιμοποιούν ερωτήσεις
- δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους
- δε χρησιμοποιούν όρους ευγενείας
- Ο μη-λεκτικός δείκτης νοημοσύνης είναι στα φυσιολογικά όρια. Συνήθως υπάρχει διαφορά μεταξύ λεκτικού και μη-λεκτικού δείκτη νοημοσύνης.
- Συμβολικό παιχνίδι κατώτερο της χρονολογικής τους ηλικίας, ίδιας ποιότητας με παιδιών μικρότερης ηλικίας
- Περιορισμένη ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης
- Δυσκολίες στη βραχύχρονη μνήμη.
- Κινητική αδεξιότητα και αργές κινητικές απαντήσεις. Μπέλλα ΣταυρούλαMSc Λογοθεραπεύτρια