Γλιτώστε απ’ τη νόσο Αλτσχάιμερ
Τα εντατικά μαθήματα εκμάθησης ξένων γλωσσών προκαλούν ανάπτυξη
ορισμένων τμημάτων του εγκεφάλου, σύμφωνα με διεθνή μελέτη που
δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο NeuroImage.Οι
ερευνητές εκτιμούν ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών μπορεί να κρατήσει σε
φόρμα τον εγκέφαλο και έτσι να απομακρυνθεί ο κίνδυνο πρόωρης εμφάνισης
συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ.
Η διεθνής ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον Δρ Γιόχαν Μέρτενσον από
το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Λουντ, μελέτησε ομάδα νεαρών
μαθητών της Μεταφραστικής Ακαδημίας των
Σουηδικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουψάλα, οι οποίοι κλήθηκαν να μάθουν ξένες γλώσσες με πολύ ταχύ ρυθμό, που σπάνια συναντάται σε παρόμοια προγράμματα εκμάθησης. Οι σπουδαστές πρωί και βράδυ, ακόμα και τα σαββατοκύριακα, παρακολουθούν εντατικά μαθήματα ξένων γλωσσών.
Με νευροαπεικονιστικές τεχνικές, οι επιστήμονες μελέτησαν τους εγκεφάλους των εθελοντών, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων διαφόρων γλωσσών που δεν γνώριζαν καθόλου (όπως ρώσικα, αραβικά κ.α.). Μετά από τρεις μήνες εντατικών μαθημάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν μια σειρά σημαντικών αλλαγών στους εγκεφάλους των εθελοντών.
Η ομάδα αυτή συγκρίθηκε με μια δεύτερη ομάδα ατόμων που απαρτιζόταν από σπουδαστές ιατρικής, οι οποίοι μελετούσαν μεν εντατικά, αλλά όχι ξένες γλώσσες. Ενώ οι εγκέφαλοι των ατόμων της δεύτερης ομάδας δεν είχαν καμιά αξιόλογη μεταβολή το τελευταίο τρίμηνο, αντίθετα η πρώτη ομάδα είχε εμφανίσει διόγκωση συγκεκριμένων εγκεφαλικών τμημάτων.
Συγκεκριμένα, η διόγκωση ήταν πιο αισθητή στον ιππόκαμπο (ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο), καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού.
Μάλιστα, προς έκπληξη των επιστημόνων, διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με το πόσο καλές ήταν οι επιδόσεις στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας και πόση προσπάθεια είχαν καταβάλει για να τα καταφέρουν.
Όσο πιο μεγάλη ήταν η διόγκωση του εγκεφάλου στις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού και του ιππόκαμπου, τόσο καλύτερες ήταν οι μεταφραστικές ικανότητες των
σπουδαστών.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η νόσος Αλτσχάιμερ εμφανίζεται με καθυστέρηση σε ανθρώπους που είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι στην καθημερινότητά τους.
«Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι ένας καλός τρόπος να κρατά κανείς τον εγκέφαλό τους σε φόρμα», υπογραμμίζει ο Δρ Μέρτενσον.
Σουηδικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουψάλα, οι οποίοι κλήθηκαν να μάθουν ξένες γλώσσες με πολύ ταχύ ρυθμό, που σπάνια συναντάται σε παρόμοια προγράμματα εκμάθησης. Οι σπουδαστές πρωί και βράδυ, ακόμα και τα σαββατοκύριακα, παρακολουθούν εντατικά μαθήματα ξένων γλωσσών.
Με νευροαπεικονιστικές τεχνικές, οι επιστήμονες μελέτησαν τους εγκεφάλους των εθελοντών, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων διαφόρων γλωσσών που δεν γνώριζαν καθόλου (όπως ρώσικα, αραβικά κ.α.). Μετά από τρεις μήνες εντατικών μαθημάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν μια σειρά σημαντικών αλλαγών στους εγκεφάλους των εθελοντών.
Η ομάδα αυτή συγκρίθηκε με μια δεύτερη ομάδα ατόμων που απαρτιζόταν από σπουδαστές ιατρικής, οι οποίοι μελετούσαν μεν εντατικά, αλλά όχι ξένες γλώσσες. Ενώ οι εγκέφαλοι των ατόμων της δεύτερης ομάδας δεν είχαν καμιά αξιόλογη μεταβολή το τελευταίο τρίμηνο, αντίθετα η πρώτη ομάδα είχε εμφανίσει διόγκωση συγκεκριμένων εγκεφαλικών τμημάτων.
Συγκεκριμένα, η διόγκωση ήταν πιο αισθητή στον ιππόκαμπο (ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο), καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού.
Μάλιστα, προς έκπληξη των επιστημόνων, διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με το πόσο καλές ήταν οι επιδόσεις στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας και πόση προσπάθεια είχαν καταβάλει για να τα καταφέρουν.
Όσο πιο μεγάλη ήταν η διόγκωση του εγκεφάλου στις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού και του ιππόκαμπου, τόσο καλύτερες ήταν οι μεταφραστικές ικανότητες των
σπουδαστών.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η νόσος Αλτσχάιμερ εμφανίζεται με καθυστέρηση σε ανθρώπους που είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι στην καθημερινότητά τους.
«Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι ένας καλός τρόπος να κρατά κανείς τον εγκέφαλό τους σε φόρμα», υπογραμμίζει ο Δρ Μέρτενσον.