Καφαντάρης Τάσος
Παγκόσμιο «δωρεάν πανεπιστήμιο»
Κορυφαία πανεπιστήμια μπήκαν στον χορό της δωρεάν διαδικτυακής εκπαίδευσης, αλλάζοντας δραστικά το τοπίο της online γνώσης
Καινοτόμα περιβάλλοντα ευέλικτης τηλεκπαίδευσης υπόσχονται «άλματα μάθησης», χωρίς επαγγελματική κατοχύρωση
Είναι γνωστά σε όλους μας τα διλήμματα που τίθενται στα παιδιά και
στους γονείς τους όταν αυτά μπαίνουν στο τούνελ των εξετάσεων που οδηγεί
από το σχολείο στο πανεπιστήμιο: «Ποια σχολή να διαλέξω; Μήπως το
επίπεδο εκείνης της σχολής είναι καλύτερο από αυτής; Θα μου δώσει το
συγκεκριμένο πτυχίο δουλειά; Αφήνει ανοιχτές τις προοπτικές
μετεκπαίδευσης; Τι κόστος θα έχουν όλα αυτά; Θα το αντέξουμε;..».
Πάντα ετίθεντο τέτοια διλήμματα, αλλά η οικονομική κρίση τα
πολλαπλασίασε σε αριθμό και βαρύτητα. Αν δεν ήμασταν αυτό που είμαστε
- ένας λαός ονειροπόλων Οδυσσέων -,
αν ήμασταν ορθολογιστές όσο οι Ολλανδοί, πιθανότατα θα είχαμε καθοδηγήσει τα παιδιά μας στο… να μην πάει κανένα τους στις εφετινές εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ! Γιατί; Διότι «δεν βγαίνει η επένδυση»: όταν βάλει κανείς κάτω το αθροιστικό κόστος ολοκλήρωσης ενός πρώτου πτυχίου, το αντιπαραβάλει με τις προοπτικές ανάκαμψης της εγχώριας οικονομίας και… ψάξει να βρει τις πιθανότητες διασφάλισης καριέρας με αυτό το πτυχίο, θα κλάψει τα λεφτά του.
αν ήμασταν ορθολογιστές όσο οι Ολλανδοί, πιθανότατα θα είχαμε καθοδηγήσει τα παιδιά μας στο… να μην πάει κανένα τους στις εφετινές εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ! Γιατί; Διότι «δεν βγαίνει η επένδυση»: όταν βάλει κανείς κάτω το αθροιστικό κόστος ολοκλήρωσης ενός πρώτου πτυχίου, το αντιπαραβάλει με τις προοπτικές ανάκαμψης της εγχώριας οικονομίας και… ψάξει να βρει τις πιθανότητες διασφάλισης καριέρας με αυτό το πτυχίο, θα κλάψει τα λεφτά του.
Με ένα τέτοιο ορθολογιστικό πνεύμα κινούνται ήδη στις
βορειοευρωπαϊκές χώρες, και ας μην έχουν (ακόμη) τα δικά μας οικονομικά
χάλια. Δείτε για παράδειγμα τα «διπλώματα ενός έτους» που άρχισαν να
ξεφυτρώνουν, όπως το Oxford Media & Business School. Παρέχουν
ταχύρρυθμη κατάρτιση σε 9 έως 12 μήνες και υπόσχονται πολύ μεγαλύτερη
απορρόφηση από την αγορά εργασίας. Τι σημαίνει αυτό στην ουσία για τον
ίδιο τον νέο; «Μη χάνεις, παιδί μου, τον χρόνο σου τόσα χρόνια στα
πανεπιστήμια. Κάνε μια μαθητεία και βρες δουλειά, και αφού τη βρεις, πας
και σε πανεπιστήμιο… αν επιμένεις και μπορείς».Από την
πλευρά των νέων, δεν χρειάζεται να πούμε το πώς εκλαμβάνεται αυτό το
ψαλίδισμα των ονείρων τους! Αλλά από την πλευρά των ορθολογιστών του
επιχειρηματικού κόσμου, τα πράγματα ήταν «κουκιά μετρημένα» ότι θα
έφταναν ως εδώ. Το ήξεραν από τη στιγμή που άρχισαν να μεταφέρουν τα
εργοστάσιά τους στην Κίνα και τις υπηρεσίες τους στην Ινδία. Αναμενόμενο
ήταν ότι οι νέες φουρνιές πτυχιούχων που θα έπαιρναν τη μερίδα του
λέοντος από τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας θα προέρχονταν από αυτές τις
χώρες. Τι θα έμενε για τη Δύση; Είτε το περίσσευμα θέσεων για
ημιανειδίκευτους στις υπηρεσίες ή η αφρόκρεμα στην εξειδικευμένη έρευνα.
Η «προφητεία» του Γκέιτς
Στα σημάδια του ότι «το ήξεραν» ή ότι το περίμεναν εντάσσεται η από
το 2010 πρόβλεψη του Μπιλ Γκέιτς - ιδρυτή της Microsoft και
πλουσιότερου ανθρώπου του πλανήτη - ότι ως το 2015 οι καλύτερες
πανεπιστημιακές διαλέξεις και μαθήματα θα παρέχονται δωρεάν σε όλους,
μέσω του Διαδικτύου. Και πράγματι, από τότε έως σήμερα, οι πάντες
βάλθηκαν να επαληθεύσουν την πρόβλεψη. Αρχικά, υπήρχαν μόνο φορείς
δωρεάν τηλεπαρακολούθησης διαλέξεων, όπως το δίκτυο «Forum Network» στις
ΗΠΑ. Μαθήματα online με πτυχίο Bachelor ή Masters άρχισαν να δίνουν
μόνο πανεπιστήμια απομακρυσμένων περιοχών, όπως το δημόσιο διαδικτυακό
πανεπιστήμιο Athabasca (www.athabascau.ca),
στον Δυτικό Καναδά. Ομως το φθινόπωρο του 2011 ο καθηγητής Sebastian
Thrun του Stanford - και αντιπρόεδρος της Google - «άνοιξε» δοκιμαστικά
το μάθημά του Τεχνητής Νοημοσύνης στο Διαδίκτυο και εγγράφηκαν… 160.000
φοιτητές. Μετά την απρόσμενη αυτή επιτυχία ο Thrun δημιούργησε την
εταιρεία πανεπιστημιακής τηλεκπαίδευσης Udacity (www.udacity.com), η οποία τώρα προσφέρει δεκαπέντε μαθήματα.
MIT, Stanford και Harvard στον χορό!